2021. augusztus 24., kedd
Benned aluszik a Nap
2021. június 20., vasárnap
Ótűzoltó -Újtűzgyújtő ünnepén
Holnap lesz a nyári napforduló napja. Eleink ilyenkor előző este a régi tüzeket a szertűzhöz vitték, ahol eloltották azt. …
„Pedig bizony itt van az ótűzoltó, újtűzgyújtó ünnep, s olyankor az ifjú leventékre erős hivatal vár.
Az éjszakai csillaghullást az egész vidék népe ébren alvó szemmel
lesi kinn a mezőn, s reggel, mikor a Bálványosvár falain megfújják a
horkázok a hosszú kürtöket, siet fel minden nép a körül levő
helységekből, a pásztorkunyhókból Bálványos alá. Ott van egy sík
csapinós hegyoldalban a tűzhalom, ahol apáink áldoztak, ők is oda
sietnek. Minden asszony elhozza magával a tűzhelyén tegnapról megmaradt
parazsat fazékban, a férfiak száraz rőzsekötegeket, a lányok kilencféle
füvet és virágot. Otthon minden tüzet eloltottak, egy égő parázsnak nem
szabad maradni a háznál, mert az veszedelmet hozna.
A várból az első hajnalhasadásra lejönnek a hatalmasak a
tűzhalomhoz. A rabonbán fiaival, a táltos, a horkáz, a gyula, a
billogos, a perestoldó, a garaboncok, a fegyveres vitézekkel. A tűzhalom
két oldalán fehér lapos kövek vannak sorba rakva, azokon az öregek
telepesznek le, keletről a férfiak, nyugatról az asszonyok.
Ott az asszonyok mind kiürítik a tűzhalomra a fazekaikban hozott
parazsat, s azt a gyula, egy illatos füvekből készült pemetével tiszta
forrásvizet fecskendezve a tűzre, mind eloltogatja. A tűzoltás alatt nem
szabad beszélni. Így kell akkor tenni, mikor az eleven parázs hideg,
holt szénné átválik. Mi lenne az emberből, ha isten nem adna több tüzet?
Ezen jó elkomorodni! Sok öregasszonynak könny szökik a szemébe, mikor
tűzhelye utolsó parazsát kioltani látja: azt az ismerős jó szellemet,
aki mindennapi perlekedő társa volt. Mert a tuhudunok a tüzet a
pestesben kialudni soha nem engedik. Aki a szomszédba megy kölcsön-kérni
tüzet, boszorkányhírbe jut; acéllal, kovával tüzet gerjeszteni
keresztyének szokása; a tűzimádónál ez az Isten megcsúfolása volna.
Mikor a tűzoltás áldozatának vége, akkor előhoznak egy nagy
fakereket. Annak a küllői kilencféle fából készültek. Ennek a keréknek
az agyán egy hosszú kőrisfa rudat tolnak keresztül; ezt kell két szűz
legénynek addig dörzsölni a kerék agyán át, míg az meggyulladt tőle, így
támad az új tűz.”
/Jókai Mór - Bálványosvár /
2021. június 9., szerda
Valami tart
"S mégis van az egészben valamilyen rejtélyes, megmagyarázhatatlan egyensúly. Néha már azt hiszed, kiborulsz, olyan erővel röpít a magasba és ejt a mélybe - s ez a halálos lengés, mégis öntudatos, csodálatos törvények vigyáznak reád, egy mértani képlet rögzített ábrája vagy... Hinta. Valami tartja, fogja az egészet."
Választás
"- Most választanod kell: a lányt viszed vagy rózsáid magjait? –
kérdezte Csonkabég a budai várfalon Gül Babát, aki erre elkomorult.
– Lányod maga a kifejlett rózsa, maga az illat. Itt van, és már
tűnik is tova. A tünékenyt próbálom megragadni. Már éppen kezemben
lenne, de máris elillan.
– És a rózsamagok? Odahagynád őket érte?
– A rózsamagok csupa lehetőség, csupa álom. Lopva-loptam őket száz
országon, ezer életen át. Minden rózsa más, minden rózsa új reménység,
hogy az illatot örökre megragadhatom, soha tovatűnőn, soha el nem
illanón – szólt Gül Baba, és közben nagy robbanás rázta meg a Piros
Almát.
– Nagytiszteletű Gül Baba én csak harcos vagyok, csak katona. Lányom
az én egyetlen rózsám. Mit akarsz mondani válaszoddal? Mented a magot
vagy mented a lányt?
– Nem menthetem a hervadást, csak menthetem a jövőt. Nem menthetem a
múlandót, csak menthetem, ami örök. Bocsáss meg nekem, dicső harcos,
nagy Csonkabég. -Csonkabég ekkor megölelte barátját, és eltűnt a
harcban, ő pedig a kert felé futott. "
Részlet Weiner Sennyey Tibor - Gül baba könyvéből - 7.rózsamag,
Az anya
"Az anya korábban létezik, mint a fiú. Az asszonyság áll az élen, az
erő férfiban való megtestesülése csak utána, másodsorban következik. A
nő az adott, a férfi a leendő. Kezdettől fogva van a föld, az anyai
alapanyag. Belőle ered aztán a látható, teremtett világ, s ebben
mutatkozik meg a nemek kettéválása, csak ebben kerül a férfiteremtmény a
napvilágra.
Nő és férfi tehát nem egyidejűleg jelenik meg, nem egyenrangú. A nő
jár elől, a férfi követi; a nő a korábbi, a férfi, fiúi viszonyban áll
vele; a nő az adott. A férfi csak belőle következő.
Egyszóval: a nő először anyaként áll előttünk, a férfi először
fiúként. Az aranybarázdából vájják elő egy szép napon. A Föld anyai
tulajdonsága talajból feltörő növényben lesz látható."
(A filozófus-művészettörténész Bachofen ír így kutatásainak eredményéről Falvay Károly kötetében 22.oldal)
Kép: Chartres-i templom rózsaablaka
Június- utazás
"Már nem szeretek messzire utazni. Már csak bensőségesen szeretek utazni. ..
Most már csak lassan szeretek utazni, nagyon lassan. Nem fontos,
hogy a vonat haladjon, az a fontos, hogy én haladjak. Ez sokkal
nehezebb…
Goethe szerint a megérkezés sem fontos. Csak az utazás fontos, ez a
lebegés, két állapot, az otthon és a végtelen, a meghitt és a veszélyes
között. Júniusban mindig újra utazni kezdek, óvatosan és megfontoltan.
Ez a hónap, mikor a lakás útra kél, mint egy hajó, s lassan halad
életünkkel a szelídebb melegebb égöv felé. Tegnap éjjel még esett,
májusban, valahol , a mi külön Triesztünkben, de reggelre ébredve
észrevesszük, hogy életünk új kikötőbe érkezett. Pitymallatkor partra
szállunk, s szemdörzsölve észleljük, hogy idegen városban kötöttünk ki…"
Márai Sándor - Négy évszak, Június
Bazsarózsa - június
A kertek megtelnek bazsarózsákkal, s egyszerre olyan súlyos és meleg lesz a világ, mintha megtelt volna egy érzés és felismerés súlyával ; dadogva beszél, mint mindenki, aki ittas egy érzéstől. Ez már nem a szerelem, nem is a nyelvelő és kacér tavasz; ez már az élet, súlyával, illatával, végzetével.
Márai Sándor - Négy évszak, Bazsarózsák